• Krigen 1864
  • 1864 dage
  • 1864-Tidende
  • Rute 1864
  • 1864 arkiv
  • Medie-arkiv
  • Links
  • Dansk Dansk Dansk da
  • English English English en
Historiecenter Dybbøl Banke
  • Hvad sker der?
    • Hvad sker der?
    • Soldaterbyen
  • Hvad tilbyder vi?
    • Hvad tilbyder vi?
    • Oplev 1864
    • Undervisning
    • Teambuilding for virksomheder
  • Åbningstider + priser
  • Køb billet
  • Om Historiecenter Dybbøl Banke
    • Om Historiecenter Dybbøl Banke
    • En lærerig oplevelse
    • Aktiviteter for børn
    • Fonden Dybbøl Banke
    • Centrets tilblivelse
    • Pressemeddelelser
    • Kontakt os
  • Om Dybbøl Mølle
    • Dybbøl Mølle
    • DSI Dybbøl Mølle
    • Møllens historie
  • Menu Menu
Du er her: Start1 / 1864-arkivet

1864 arkiv

Arkivet suppleres løbende med nyt materiale. Hvis du har en dagbog, breve eller erindringer fra en forfader, som deltog i krigen, så er vi meget interesseret i at modtage en kopi af materialet.

Jernbanebro ved Langå

ID 815. Jernbanebroen ved Langå blev sprængt den 26. juni 1864 af preussiske ingeniørtropper.

Under krigen i 1864 benyttedes de få færdige jernbane strækninger til transport af forsyninger og tropper. Strækningen mellem Århus via Langå og til Randers var blevet færdig i 1862, i 1863 åbnedes desuden strækningen Langå til Viborg og i 1864 åbnedes fortsættelse til Skive. Da den danske hærs 4. division under ledelse af General Hegermann-Lindenkrone trak sig nordpå op gennem Jylland benyttedes netop disse strækninger flittigt. Da området syd for Limfjorden blev opgivet kørtes alle lokomotiver til Skive, hvor vitale dele blev fjernet og sendt til København, så fjenden ikke kunne benytte dem. Den preussiske øverstbefalende i Jylland General Vogel von Falckenstein krævede omgående de fjernede lokomotivdele udleveret. Hvis danskerne ikke efterkom kravet ville han ødelægge driftsmateriellet og jernbanebroerne. Den danske overkommando efterkom ikke kravet, så Langåbroen blev sprængt den 26. juni 1864, da den 1½ måned lange våbenhvile ophørte. Sprængingen ødelagde dog kun fundamenterne til broen, som var helt af jern. Derfor gennemførte den tyske ingeniør Scheibert de kommende dage flere sprængninger, som fuldstændigt ødelagde broens længdedragere, hvorefter broen kækkede og faldt i vandet. Resultatet ses på billedet. Broen blev hurtigt fjernet af håndværkere fra Hvide Mølle, da den blokerede for sejladsen i Gudenåen. Den almindelige togdrift mellem Århus og Langå blev genoptaget fra den 13. september. Passagererne måtte ved Langå-broen gå ned fra jernbanedæmningen ad trappen som ses på billedet, hvorefter de transporteredes med en pram (en kåg) over Gudenåen. Herefter gik de ind i et nyt tog, så de kunne fortsætte rejsen. En ny træbro stod allerede klar den 15. oktober 1864. Den gamle jernbro var bygget på stedet, men af præfabrikerede dele, der var fremstillet på "Canada Works" i England Brofaget havde en længde på 50 m. Hoveddragerne var nittede pladejernskasser med en højde på 3,25 m, og der var pladejerns-tværdragere i broens bund for hver 1,2 m. Derimod bestod forbindelsen mellem hoveddragerne over toget kun af buer to steder. Den nye jernbro blev fremstillet som et samlesæt også på "Canada Works" i England. Den nye bro blev monteret i løbet af kun tre måneder og den blev taget i brug i marts 1866. Broen vejede 165 tons og var på den tid den største bro i et spand nord for Dresden! Se også træsnittet af den ødelagte bro samt træsnittet med passagerprammen.Kilder:
  • "På sporet 1847-1997. Jernbanerne, DSB og samfundet. Bind 1 - til 1914. Dampen binder Danmark sammen" af Poul Thestrup, udg. af Jernbanemuseet 1997.

Søg i Arkivet:

 

 

Der er knyttet 10 arkivalier til denne artikel.

Temaer

Militære rapporter fra krigen 1864
Grave og mindesmærker
Øjenvidneskildringer
Portrætbilleder
Krigens billeder
Kort og tegninger
Artikler
Litteratur om krigen 1864
De glemte skæbner
Reglementer, forskrifter, bestemmelser og lærebøger

Historiecenter Dybbøl Banke

Dybbøl Banke 16
DK-6400 Sønderborg

Telefon: +45 74 48 90 00
Email: info@1864.dk

Find os på facebook

Trip Advisor

  • TripAdvisor

Åbningstider

Historiecenter Dybbøl Banke
1. april – 31. oktober
kl. 10-17

Dybbøl Mølle
Se åbningstider her

VPAC

Historiecenter Dybbøl Banke er et VPAC center. VPAC står for Videnspædagogisk Aktivitets Center, der er et statsstøttet oplevelsescenter, hvor børn og voksne får viden og indsigt i natur, historie og videnskab gennem lærerige og udfordrende aktiviteter for alle sanser. Der er 16 VPAC centre i Danmark.

Arkiv

  • juni 2022
  • april 2022
  • september 2019
  • august 2019
© 2017 Historiecenter Dybbøl Banke
  • Facebook
Scroll to top