1864-Arkivet

‹ Ét niveau op

Rapport – major Owesen

Rapport ved major Claus Owesen – tjenestegørende ved Ingeniørkommandoen på Als – om retræten fra Als den 29. juni 1864.

Rapport
angaaende Retraiten fra Als for mit Vedkommende.

Som Norm for sit Forhold, naar et Angreb paa Als maatte lykkes Fjenden, havde Undertegnede den af Ingenieurkommandoen paa Als umiddelbart før Vaabenhvilen udstedte Kommandobefaling, ifølge hvilken jeg havde, efter eget Valg, enten at indskibe mig i Høruphav eller, følgende med den der liggende lille Pontonneerafdeling, at begive mig over Draget til Østerby, og der at indskibe mig med disse Pontonnerer. Denne Pontonneerafdeling er dog, som bekjendt, imidlertid bortflyttet fra Als.
Den 29. om Morgenen henimod Kl. 3¾ vækkedes jeg i mit Qvarteer Majbølgaard, ved en af Høruphav Etappekommandant afsendt Ordonnants med den Melding at et Hovedangreb paa Øen var igang. Efter at være bleven reisefærdig oversaa jeg Høruphavbugten fra en Høi ved Gaarden og saae, at alle Skibene inde fra Høruphav allerede vare under Seil og ude ved Bugtens udløb Retourrieret til Maibølgaard modtog jeg paa anden Haand Opfordring fra Major Schrøder til strax at tage afsted. Medførende min Færdselsvogn og Hestene samt mine Folk, kjørte jeg østerpaa. Jeg mødte strax een af Hovedqvarterets Officerer som meddelte mig, at Fjenden havde faaet Troppemasser iland ved Arnkilsøre og nu ogsaa angreb sydligere; tillige anmodede jeg om at henlede Kegenæs Kommandants Opmærksomhed paa Kegenæs Færge som et Punkt, der senere kunde trænge til særlig Bevogtning. Ankommen paa Draget c. Kl. 5¼ fandt jeg Alt i normal Orden der, paa det nær, at den foran 2 á 3 Batteriskydeskaar opskudte høie Sæd endnu ikke var afmeiet eller nedtraadt. Jeg sendte derfor strax en Mand af Vagtmandskabet til Fyrmesteren med bestemt Ordre til øieblikkelig at slaa Sæden af, samt en anden Matros til Batteriofficerernes Qvarteer med Melding om den samme Nødvendighed. Passerende derefter Nygaard underrettede jeg de der indqvarterede paa Dragets Batteri kommanderende Søofficerer om Situationen. Jeg tog dernæst ned til Nygaards Bro, hvor en Anbringelse af Fortøiringspæle i Hovedets Baghjørner og Slagning af nogle Stormpæle, samt Anbringelsen af et Slæbested til en Transportpram I (Kanonbaad), Alt efter den nye Transportchefs, Marineleutenant Schiwes Ønske, var under Arbeide, jeg traf Tømrerne ved Arbeidet, færdige med Fortøinings- og Stormpæle paa Forboltningen nær. Broen lod jeg strax rense for Alt belemrende Redskaber og Stormpælene fastsurre øst for Østerby Mølle traf jeg Kommandanten paa Kegenæs, til hvem jeg udrettede det overtagne Ærinde om Kegenæs Færgesteds Observation; tillige fik jeg Stadfæstelse paa, at min Vogn og mine Heste med tilhørende Hestepasser skulde slutte sig til Trainet ved Kegenæs Kirke. Dengang, Kl. c. 6 á 7, saaes paa Als navnligen 3 meget store Ildebrande, imod Nordøst, den Østligste i Linie noget vest for Hørup Kirke, hvoraf fremgik, at Fjenden maatte være trængt frem udover Vollerup ad Hørup til.
Ankommen kort efter ved Østerby Bro, hvor min Skriver med det ubetydelige Archiv var tilstede, fandt jeg Udskibningen forberedt paa bedste Maade. Paa begge Brohovedets Sider laa 3 store Dampskibe fortøiede til Broen. Langs med Broen paa 8 a 12 Fod Vand, vare mindre svære Dampskibe rede til at lægge. Tæt op til Transportplatformen laa de tilstedeværende Transportbaade med Klappen i horizontal Stilling paa Broens Skraaplan. Foran disse ved Broen laa til Transport indrettede tomme Kanonbaade. Vandet var lidt under dagligt. Netop Dagen i Forve1en vare alle Broerne bleven forsynede med Skibslanterner (Østerby Bro med 4), disse færdiggjorte og prøvede paa Brænding samt Lygtetændere restaurerede og forsynede med Reserveolie. At fæste dem alt nu paa Fortøiningspælene fraraadede jeg Transportchefen, men anbefalede at lade til Natten, hver enkelt holde ved en Mand og i alt fald først da temporairt fastbinde. Vel omtrent Kl. 9 á 10 ophørte I Skydning at kunne høres ovre fra Als og Forfølgningen maatte ansees for standset.
Da al Tillægning af Skibene, disses Forhalning og Manipulation ved roen (skjøndt denne undertiden led haarde Stød) gik uden ringste synlig Vanskelighed, saa lod jeg mig af fortræffeligt og Transportchefen anvise det rette Dampskib for de af mig medførte Gjenstande og mig selv og forlod med dette Broen c. Kl. 12.
Omtrent Kl. 5 ankom jeg til Faaborg og efter at have fundet de med mig førte Gjenstande, telegrapherede jeg omtrent Kl. 7 min Ankomst til Ingenieurkommandoen.
Morgenen efter arriverede Færdselsvognen og mine 4 Heste samt Hestepasserne.
Ærbødigst
C. Owesen
Til Ingenieurkommandoen ved den active Armee
Odense.