Tilbud til lærerstuderende

Ved du, hvordan du kan bruge de uformelle læringsmiljøer i dit fremtidige arbejdsliv?

Ved du, hvordan læreren sørger for at klassen får mest muligt ud af de få ekskursioner, der er råd til?

Ved du, at du kan være med til at gøre undervisningen bedre på Historiecenter Dybbøl Banke?

Hos os møder du “Geschichte zum Anfassen” – praktisk historieundervisning, der tager udgangspunkt i konkrete genstande, fysiske oplevelser og stedets magi.

Den gode fortælling skaber en medrivende ramme, der binder det hele sammen.

Tilsammen giver det vore besøgende en større viden og ikke mindst nysgerrighed omkring den særlige periode, hvor nationalstaten opstår og historiefaget som sådan.

Skolelæreren og de uformelle læringsmiljøer
Hvordan kan du bruge de uformelle læringsmiljøer i dit liv som lærer?

Når en gruppe lærerstuderende besøger Historiecenter Dybbøl Banke, vil vi gerne vise, hvordan vi underviser, og I skal selvfølgelig opleve det på egen krop! Derfor gennemgår vi hele forløbet “I krig på Dybbøl” eller “Tilbagetoget 1864”, som vi ville have gjort overfor enhver anden skoleklasse. Undervejs laver vi små hop ud af denne fiktion for at smugspise af andre emner – f.eks. didaktik og ideologi.

Vores mål er naturligvis at vise jer, at det godt kan betale sig at gøre sig den ulejlighed at tage skoleelever med ud af klasselokalet.

På ekskursion
Hvordan sørger læreren for, at klassen får mest muligt ud af de få ekskursioner, der er råd til?

Det er ikke ligegyldigt, hvordan, hvorfor og hvorhen man tager på ekskursion, så der er en del vigtige overvejelser at gøre sig på forhånd.

På Historiecenter Dybbøl Banke har vi stor erfaring med, hvilke typer forberedelse der er henholdsvis ideel, ønskværdig eller minimum. Nogle af de emner, vi kan tage op undervejs i jeres forløb, kan f.eks. være praktisk forberedelse, skolemateriale, informationsniveau osv.

Læring udenfor skolen får markant bedre effekt, hvis for- og efterarbejdet er gjort bedst muligt. Derfor har vi som læringsinstitution al mulig interesse i at støtte vore besøgende lærere i dette arbejde.

Kollegial sparring
Har du overvejet, at du kan være med til at gøre undervisningen bedre på Historiecentret?

Alle, der laver undervisning, har til stadighed brug for at blive klogere på sig selv. Det gælder også os. Derfor vil vi gerne udnytte chancen for at få sparring fra jer, mens I er her. I kommer med friske og faglige øjne, og ofte er det sundt for vores selvforståelse at skulle svare på såvel ros som kritiske kommentarer fra andre fagfolk.

Man kan aldrig øve sig for meget i at give konstruktiv feedback – og her har I chancen for lidt øvelse.

Emner undervejs:

  • Den praktiske undervisning.
  • Hvordan man vælger det rette forløb.
  • Værktøjer til historiefortælling hjemme ved den sorte tavle.

PRAKTISKE OPLYSNINGER

VARIGHED4 timer
PERIODEHele året men afvikles primært mandag og fredag eller efter aftale.
PRIS PR. PERSON
PRIS ARRANGEMENT
MÅLGRUPPEForløbet er GRATIS for grupper af lærerstuderende med linjefag i historie og for 3. – 4.-årgangsstuderende. Ring og hør nærmere.
ANTALMin. 16 deltagere op til 28 deltagere eller efter aftale.