Fonden Dybbøl Banke

FORMÅL

Institutionens formål er at drive og vedligeholde Historiecenter Dybbøl Banke og give de besøgende indsigt i landskabet på Dybbøl Banke og de nationalhistoriske begivenheder, der knytter sig til det.

BESTYRELSEN

Fonden Dybbøl Bankes medlemmer pr. 11. marts 2024

  • Formand Jens Peter Rasmussen (DSI Dybbøl Mølle), E-mail: mjprasmussen6@gmail.com
  • Næstformand Niels Natorp, GeoCenter Møns Klint (internt udpeget)
  • Kjeld Stærk (Sønderborg Kommune)
  • Tenna Rejnholt Kristensen (Sønderborg Kommune)
  • Jakob Ragnvald Egstrand (FALIHOS)
  • Carsten Porskrog Rasmussen (Museum Sønderjylland)
  • Brian Jørgensen, goMember (internt udpeget)

Observatører og rådgivere

  • Skovrider Inge Gillesberg (Naturstyrelsen Sønderjylland)
  • Regnskabschef Leif Geest

Vedtægter

§ 1 Fondens navn er Fonden Dybbøl Banke

§ 2 Fondens stiftere er:

  • Andelsselskabet Hotel Dybbøl Banke,
  • Sønderjyllands Amtsråd og
  • Sønderborg Byråd

§ 3 Fondens hjemsted er Historiecenter Dybbøl Banke, Dybbøl Banke 16, 6400 Sønderborg, beliggende i Sønderborg Kommune.

§ 4 Fondens formål er:

  1. at opføre, indrette, drive og vedligeholde et historiecenter på matr.nr. 173 Dybbøl, hvilken ejendom Miljøministeriet har stillet vederlagsfrit til rådighed for nærværende fond. Kopi af aktstykket med Finansudvalgets tiltrædelsespåtegning af 13.9.1988 er vedhæftet vedtægterne.
  2. at give de besøgende indsigt i landskabet og de nationalhistoriske begivenheder, der knytter sig til det.
  3. at sørge for, at der i historiecentret er mulighed for servering og anden service for de besøgende.

§ 5 Driften af historiecenteret kan ved skriftlig aftale overlades til en anden historieformidlende institution.

§ 6 Fondens grundkapital er ved stiftelsen 300.000 kr., der er indbetalt af Andelsselskabet Dybbøl Banke på konto 4610 4610 111 432 den 7.6.1989 i Handelsbanken, Aabenraa. Renterne kan anvendes inden for fondens formål.

§ 7 Til opførelsen og indretningen af historiecenteret har Aage V. Jensens Fonde skænket 22.955.000 kr., heraf 755.000 kr. til afholdelsen af en arkitektkonkurrence. Denne donation nævnes i de af Fonden Dybbøl Banke udarbejdede eller udgivne informationer til publikum.

§ 8 Driften samt vedligeholdelsen af historiecenteret og de dertil hørende anlæg forudsættes dækket ved offentlige og private tilskud, ved entréindtægter, butiksvirksomhed mv.

§ 9 Et evt. overskud må kun anvendes til de i § 4 nævnte formål

§ 10 Der er ikke ved stiftelsen tillagt stifterne eller andre særlige rettigheder eller fordele.

§ 11 Fonden ledes af en bestyrelse på mindst 5 og højest 9 medlemmer, der sammensættes således:

  • 2 medlemmer udpeges af Sønderborg Kommune
  • 1 medlem udpeges af Museum Sønderjylland
  • 1 medlem udpeges af Den Selvejende Institution Dybbøl Mølle
  • 1 medlem udpeges af Foreningen af lærere i Historie og Samfundsfag
  • Bestyrelsen kan tillige udpege indtil 4 medlemmer med særlig interesse for Historiecentret og Dybbøl-området
  • Den myndighed, som har ansvaret for de offentlige arealer på Dybbøl Banke, har ret til at udpege en observatør, der deltager i bestyrelsesmøderne

Bestyrelsesmedlemmerne vælges for en periode af 4 år ad gangen. Valgperioden for de fem medlemmer, der ikke er udpeget af bestyrelsen, følger den kommunale valgperiode, medens valgperioden for de bestyrelsesudpegede medlemmer er forskudt med 2 år i forhold hertil. Første valgperiode for de fem medlemmer, der ikke er udpeget af bestyrelsen er 2007-2009, medens næste valgperiode for de bestyrelsesudpegede medlemmer er 2008-2011.

Formanden vælges af bestyrelsens midte.

Ved stemmelighed er formandens stemme afgørende.

Bestyrelsen fastlægger selv evt. forretningsorden, der i givet fald som minimum skal indeholde følgende bestemmelser:

  • Valg af formand og næstformand
  • Godkendelse af budget og regnskab
  • Ansættelses- og afskedigelseskompetence
  • Fastlæggelse af årligt antal bestyrelsesmøder
  • Anvisningsbeføjelser
  • Afstemninger

Der tillægges ikke bestyrelsesmedlemmerne vederlag.

§ 12 Til at forpligte fonden kræves underskrift af formanden og i dennes forfald næstformanden samt yderligere 1 bestyrelsesmedlem.

Dispositioner over fast ejendom kræver dog en forudgående tilslutning fra 2/3 af bestyrelsens medlemmer

§ 13 Fondens regnskabsår er kalenderåret. Fondens bestyrelse tager beslutning om varetagelse af bogholderi og regnskabsførelse.

§ 14 Regnskabet revideres af en statsautoriseret eller registreret revisor, der vælges af fondens bestyrelse for 1 år ad gangen.

§ 15 Ændring i vedtægterne eller opløsning af fonden kræver tilslutning fra 2/3 af bestyrelsens medlemmer samt godkendelse af Sønderborg Kommune og Museum Sønderjylland. Ændringer i § 7 kræver tillige tilslutning fra Aage V. Jensens Fonde.

§ 16 Ved evt. opløsning af fonden skal det nærmere aftales mellem Sønderborg Kommune, Museum Sønderjylland og Aage V. Jensens Fonde, på hvilken måde fondens formål kan tilgodeses, herunder hvad der skal ske med fondens værdier.

§ 17 Ovenstående vedtægter træder i kraft 1. januar 2020 og afløser vedtægter af 3. december 1991 med ændringer af 15. september 2003 og 1. januar 2007.

Således vedtaget på bestyrelsesmøde den 19. september 2019.